وبلاگ

چگونه یک لوگو (Logo) طراحی کنیم؟

تاریخ ایجاد در دوشنبه, 20 آذر 1396 09:06
نوشته شده توسط واحد روابط عمومی
چگونه یک لوگو (Logo) طراحی کنیم؟

چگونه یک لوگو (Logo) طراحی کنیم؟

1- یاد بگیرید که لوگو چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد.

قبل از اینکه طراحی لوگو را شروع کنید، باید بفهمید که لوگو چیست؟ چه چیزی را نشان می‌دهد؟ و قرار است چه کاری انجام دهد؟

 لوگو فقط یک علامت یا نشان نیست. لوگو، برند تجاری و هویت هر کسب و کاری را به وسیله اشکال، فونت‌ها، رنگ‌ها و یا تصاویر نشان می‌دهد. وظیفه لوگو، برانگیختن اعتماد، ایجاد شناخت، و تبیین اعتبار و شایستگی فلان شرکت یا فلان محصول در ذهن مشتری است. 

وظیفه ما به عنوان طراح این است که لوگویی خلق کنیم که همین کار را انجام دهد.

2- اصول طراحی لوگوی کارامد را بشناسید.

حال که می‌دانید که لوگو قرار است چه کار کند و چه چیزی را نمایش دهد، نوبت آن است که الفبای ساخت یک لوگوی عالی، یعنی اصول و قواعد بنیادین طراحی لوگوی کارآمد و به دردخور را فرا بگیرید.

لوگو باید ساده باشد.

 لوگوی ساده باعث می‌شود تا به آسانی شاخته شود، همچنین همه‌کاره و به خاطرسپردنی نیز باشد.

لوگو باید به‌یادماندنی باشد.

درست پشت سر اصل «سادگی»، اصل «به یاد ماندنی بودن» لوگو مطرح است. یک طرح لوگوی موثر باید به یادماندنی باشد، که فقط در صورتی حاصل می‌شود که لوگو در عین ساده بودن، متناسب و درخور موضوع برند ما هم باشد.

لوگو نباید منحصر به زمان خاصی باشد.

یک لوگوی موثر نباید درطی گذشت زمان غیرقابل استفاده شود، یعنی باید برای همیشه بماند.

 آیا لوگویی که طراحی می‌کنید در 10، 20، 50 سال آینده، هنوز هم موثر خواهد بود؟

لوگو باید همه‌کاره باشد.

لوگویی موثر و به دردخور است که بتوان آن را در انواع محیط‌ها و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل باید لوگو را به فرمت بُرداری (فرمتی که در آن با تغییر اندازه، کیفیت تغییری نمی‌کند) طراحی کرد تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آن را به هر ابعاد و اندازه‌ای درآورد. لوگو باید در حالت تک‌رنگ نیز قابل استفاده باشد.

لوگو باید متناسب و درخور هدف باشد.

حالت و جلوه‌ای که به لوگو می‌دهید باید متناسب با هدف مورد نظر باشد. به عنوان مثال، اگر دارید برای فروشگاه اسباب بازی کودکان، لوگو طراحی می‌کنید، مناسب است که از فونت و طرح رنگی کودکانه استفاده کنید. اما طبیعتا این ایده برای یک شرکت حقوقی مناسب نیست.

3- از موفقیت و اشتباهات دیگران درس بگیرید.

لوگوهای موفق

اکنون می‌دانید که قواعد طراحی لوگو چیست و می‌توانید تفاوت بین لوگوی خوب و بد را تشخیص دهید. با دانستن اینکه چه لوگوهایی موفق شده‌اند و چرا موفق شده‌اند، می‌توانید بینش خوبی به دست آورید از اینکه چه چیزی باعث می‌شود یک لوگو، خوب از کار درآید.

به عنوان مثال، بیایید نگاهی به لوگوی کلاسیک نایک (Nike Swoosh) بیندازیم. این لوگو در سال 1971 توسط کارولین دیویدسون در ازای تنها 35 دلار ساخته شد، اما هنوز هم یک لوگوی قوی، به‌یادماندنی، موثر است. این لوگو، ساده، انعطاف‌پذیر و زودفهم بوده، و نماد بال در مجسمه معروف الهه پیروزی یونان، یعنی نایک است، ایده بی‌نقص و تمام‌عیار برای تجارت پوشاک ورزشی. نایک فقط یکی از لوگوهای عالی متعدد موجود است. به برندهای مشهور دیگری که می‌شناسید فکر کنید و لوگوهای‌شان را بررسی کنید. چه چیزی باعث موفقیت آنها شده است؟

یک مثال عالی دیگر می‌تواند روند تغییر و ساده‌سازی لوگوی Google باشد.

برای دیدن لوگوهایی که کمتر معروف هستند، توصیه می‌کنم به سایت (Logo Of The Day) سر بزنید.

4- شیوه شخصی خود برای طراحی لوگو را ایجاد کنید.

حال که می‌دانیم لوگو چیست، اصول و قواعد طراحی لوگو کدامند و چه چیزی باعث موفقیت در طراحی یک لوگو می‌شود، می‌توانیم بالاخره فرآیند طراحی را آغاز کنیم. این دشوارترین بخش از 5 گام طراحی لوگو است و خودش به تنهایی، یک مقوله بزرگ است.

 هرکسی شیوه خودش را برای طراحی لوگو دارد، و معمولا عنصر کلیدی در خلق شیوه شخصی‌تان برای طراحی لوگو، تجربه است.

به طور خلاصه، فرآیند طراحی لوگو معمولا عبارتست از:

1) خلاصه طرح

2) تحقیقات و  تحقق طوفان ذهنی

3) رسم نمای کلی

4) تولید پیش‌نمونه

5) ارسال به مشتری برای بررسی

6) اصلاح و افزودن دستکاری‌های تکمیلی

7) تحویل فایل‌ها و ارائه خدمات به مشتری

5- کار با نرم‌افزار را یاد بگیرید و لوگو را تکمیل کنید.

پس از اینکه فرایند طراحی‌ ذهنی‌تان را به انجام رساندید، زمان خوبی است که شروع به کسب مهارت و تبحر در نرم افزار کنید (Adobe Illustrator یک نرم افزار استاندارد در صنعت طراحی است) اما به یاد داشته باشید نمی‌توانید طراحی لوگو را تمام و کمال به کامپیوتر بسپارید ... ابتدا طوفان ذهنی انجام دهید و نمای کلی آن را رسم کنید.

پس از اینکه ایده‌ها و طرح‌های اولیه خود را از طریق طوفان ذهن به دست آوردید، می‌توانید پشت کامپیوتر خود بنشینید تا لوگوی خود را به صورت دیجیتال درآورید. پس از اینکه طرحی که در ذهن‌تان دارید را دیجیتالی کردید، می‌توانید آن را برای مشتری ارسال کنید، نظرات اصلاحی وی را دریافت کنید، و در نهایت لوگو را تکمیل کنید.

بدین ترتیب شما با موفقیت یک لوگوی حرفه‌ای را خلق خواهید کرد.

 

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید
نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید