وبلاگ

15 استراتژي بازاريابي براي استارت آپ ها كه هميشه نتيجه مي دهد !

تاریخ ایجاد در سه شنبه, 28 آذر 1396 12:35
نوشته شده توسط واحد پشتیبانی و نظارت کانکتا
15 استراتژي بازاريابي براي استارت آپ ها كه هميشه نتيجه مي دهد !

15 استراتژي بازاريابي براي استارت آپ ها كه هميشه نتيجه مي دهد !

 هدف از بازاريابي، شناخت و درك هرچه بهتر مشتري  از محصول است، تا حدي كه محصول يا خدمات را نیاز خود بدانند و محصولات  به خودي خود به فروش برسند.

هنگامي كه يك كسب‌و‌كار آنلاين را راه اندازي مي‌كنيد، نحوه معرفي آن، می‌تواند باعث پیشرفت چشمگیر شما شود و یا شما را با شکست مواجه کند.

 با اين حال، يك استارت آپ بدون استراتژي، همانند سفري مي‌ماند كه فرد نقشه راهنماي آن را نداشته باشد . بنابراين هدف از پست وبلاگ امروزمان فراهم كردن اين نقشه راهنما براي خوانندگان محترم است تا هرگز در اين جنگل خطرناك و ناآرام بازاريابي گم نشوند.

استراتژي‌های بازاريابي برای هر شركتي همواره وابسته به دو عامل است : محصول شما، بازار و مدل كسب‌و‌كار شما. چندين مورد جامع وجود دارد كه براي شروع هر بازاریابی منحصر به فردي مهم است. اين موارد عبارتند از :

• بخش بندي بازار مخاطب شما : براي چه كسي تهيه و تدارك مي‌بينيد؟

• به چه دليلي مردم بايد محصول شما را خريداري كنند؟ (خرید محصول شما چه نیازی از خریدار را برطرف می‌کند؟)

• طرح ويژه فروش ( usp ) شما :چه چيزي شما را از رقيبانتان متمايز مي‌كند ؟ 

حال كه سه مورد عمومي و ضروري براي هر كسب‌و‌كار را شناسايي كرديم، مي‌توانيم نوعي دستورالعمل براي استراتژي بازاريابي تعيين كنيم كه با استفاده از آن هر استارت آپي مي‌تواند به سرعت تبديل به يك شركت تمام و كمال شود. در این جا به استراتژي هايی می‌پردازیم که قبلا آزمایش شده‌اند و نشان داده‌اند که هميشه نتيجه مي‌دهند.

1. تمركز بر جامعه هدف

مخاطب هدف خود را شناسایی كنيد. در تلاش اين نباشيد كه همه را راضي نگه داريد زيرا اين امر همانند مسيري است كه به هيچ كجا ختم نمي‌شود . اجازه دهيد قسمتي از كتاب " جذب كننده باشيد " اثر "سالي هاگشد" را نقل كنيم : اگر از هيچ كس عكس‌العملي منفي دريافت نمي‌كنيد ، پس هيچ كسي را جذب نكرده‌ايد. با يك جامعه هدف كوچكتر شروع كنيد، تمركز كنيد و بعدا آن را گسترش دهيد.

2. شبکه هاي اجتماعي

ارتباط مستقيم با مشتريان كنوني و بالقوه شما از طريق شبکه‌هاي اجتماعي، يكي از ارزشمند‌ترين تكنيك‌ها براي شروع فعاليت روي محصول يا كسب‌و‌كارتان است. اين روش اگر رايگان نباشد، ارزان است. در حالي كه بسيار موثر است. خلق برندتان از طريق ارتباط يك به يك اقدام خوبي است كه در دراز مدت بدون هيچ شكستي نتيجه خواهد داد.

3. محتواي با كيفيت

محتواي جالب و مفيد، پايه و اساسي براي بهبود سئو وبسایت و همچنین شبکه هاي اجتماعي است. هنگام توليد محتوا با خود روراست باشيد. به اين سوال جواب بدهيد : " آيا محتواي من واقعا ارزش به اشتراك گذاشتن را دارد ؟ " محتواي با كيفيت يك دليل خوب برای این است که مخاطبان‌تان از سایت شما بازدید کنند.

4. از تمامي اصول بازاريابي بهره ببريد

منظور ما از اين مرحله اين است : همه چيز را امتحان كنيد. سئو ، ايميل و بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي.

5. برند قوي و هويت برند

بازاريابان حرفه‌اي اظهار مي‌كنند كه ساخت يك محصول كامل يا ارائه خدمات و همچنين بکارگیری استراتژي‌های بازاريابي، بدون داشتن يك برند قدرتمند غيرممكن است. ساخت چنين چيزي نسبت به سئو، مضمون شبکه‌هاي اجتماعي،  محتواي با كيفيت و غيره ارجحيت دارد . يك استارت آپ پيش از هر چيز بايد مشخص كند كه چه هويتي دارد و چه چيزي هست، زيرا  برندتان بر طراحي، رويكرد و ساير موارد تاثير مي‌گذارد. مردم همان‌گونه كه با انسان‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند، به همان روش با برندها برخورد مي‌كنند. اگر فردي نسبت به هويت خود اطمينان نداشته باشد، دیگر افراد با چنين فردي به ندرت رفاقت خواهند‌كرد. مشابه همين مسئله براي برندهاي متناقض اتفاق مي‌افتد. 

به طور حتم شما مي توانيد براي ساخت برند هزينه كنيد.

اگر شما به تازگی شروع به کار کردید از خود و تيمتان سوال‌هايي از اين دست بپرسيد : " چرا در این كسب‌و‌كار هستيد؟ كسب‌و‌كار شما چه فعاليتي دارد؟ مشتريان شما چه كساني هستند؟ بزرگترين رقباي شما چه افرادي هستند؟ محصول شما چيست؟ محصول شما چه نیازی را برطرف مي‌كند؟ وضعيت شركت را در 5 سال آينده چگونه مي‌بينيد؟ فرهنگ شركتي خود را چگونه توصيف مي‌كنيد؟ 

 اگر هنوز هيچ مشتري‌اي نداريد، با چنين راه انداز‌هاي داخلي شروع كنيد تا حداقل همه افراد تيمتان روي يك موج باشند.

هنگامي كه اين بررسي كامل شد، مي‌توانيد به چگونگي ارائه خود به عموم بيانديشيد. 

با كنار هم قرار دادن اين اجزا، مي‌توانيد ابزار هاي بازاريابي مناسبي را گسترش دهيد. در ساده ترين حالت،  اين ابزار  ( بسته به نوع محصول شما )،  ممكن است شامل:

• وبسايت و يا اپليكيشن

• ارائه معرفي فروش

• بروشور

اين 3 مورد ساده باعث مي‌شوند كه حرفه‌اي به نظر برسيد، معرفي مختصر فروش داشته باشيد و ارزشمند جلوه كنيد.

در مرحله بعدي، به يك برنامه بازاريابي 6 ماهه يكپارچه، مطابق با بودجه خود بيانديشيد. ابزارهاي ارتباطي براي بازاريابي شامل :

• بازاريابي ايميلي(ٍE-mail-marketing)

• شبكه‌هاي اجتماعي

• بازاريابي رويدادي(Event)( به عنوان سخنگو يا مسئول غرفه )

• رويداد هاي موجود در وب(Web Event)

حتما اطمينان حاصل كنيد كه بازاريابي شما يكپارچه باشد. اگر يك كمپين را اداره مي‌كنيد، اطمينان حاصل كنيد كه ابزار هاي ارتباطي شما، با محتوا و تصاوير شما همخواني داشته باشند

يك سيستم با تكنولوژي " مديريت ارتباط با مشتري " فراهم كنيد تا تلاش هاي شما را مورد پشتيباني قرار دهد. " Infusionsoft" براي كسب و كارهاي كوچك پيشنهاد مي‌شود، البته موارد ديگري هم وجود دارند كه مي‌توانيد از بين آن ها انتخاب كنيد. همچنان كه شروع به ساخت پايگاه داده مشتريان مي‌كنيد، همواره پيگيري كنيد كه چه كساني ايميل هاي شما را باز مي‌كنند. توقع نداشته باشيد كه تنها يك ايميل باعث فروش شما شود، در عوض وسعت حوزه فروش را توسط تاثيرگذاري‌هاي متعدد ادامه دهيد تا جايي كه ديگران با شما برای خرید محصولتان تماس بگيرند.

6. از پايه شروع كنيد  

 به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه برای شروع به دنبال ايده‌هاي خیلی بزرگ نرويد.

با اصول فروش خود شروع كنيد. تمركز خود را بر روي ويژگي‌هاي منحصر به فرد محصول خود در قياس با رقباي خود بگذاريد. مشتريان مخاطب هدف خود را شناسايي كني . آن‌ها را تحت نظر قرار دهيد. رفتار آن‌ها، علايق، خواسته‌هاي آن‌ها و غيره را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيد. تلاش کنید محصولاتی ارائه دهید که نیاز آن‌ها را برطرف کند.

7. برنامه دقيق بودجه  

اين مرحله به قدري بديهي و ساده به نظر مي‌رسد كه بسياري از تازه كاران آن را فراموش مي‌كنند. خواهشا به خاطر داشته باشيد: اگر مخارج خود را پيگيري نكنيد، بودجه شما حتي قبل از اين‌كه متوجه اين حقيقت بشويد به پايان خواهد رسيد. در تلاش باشيد تا با جديت هزينه‌ها را مديريت كنيد. هرگز چيزي را تخمين نزنيد. مي‌توانيد از برنامه اكسل براي ثبت داده‌هاي جريان مالي خود استفاده كنيد، اما فراموش نكنيد كه مرتبا آن را ويرايش و تصحيح كنيد. اينگونه مي‌توانيد انحرافات احتمالي بودجه و بحران‌هاي مالي را به موقع مشاهده كنيد. 

طراحي يك جدول ساده، بسيار عالي است ( براي مثال جدول gantt) تا بتوانيد مروري بر پيشرفت برنامه بازاريابي خود داشته باشيد. به محض اينكه متوجه شديد برنامه بازاريابي‌تان داراي مشكل است آن را اصلاح كنيد. همچنين به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه بودجه‌اي جهت پشتيباني هزينه‌هاي اجباري بازاريابي براي مواقع ضروري در نظر بگيريد.    

8. بازاريابي درونگرا(جاذبه‌اي)

مي‌خواهيد بدانيد چگونه شروع كنيد؟ 

با نوشتن درمورد حوزه كاريتان در وبلاگتان، خود را به عنوان ميزبان اصلي معرفي كنيد. همچنين مي‌توانيد از پست مهمان (وبلاگ نويسي و بهينه سازي مهمان ) از نشرهاي مورد تائيد ونيز اينفوگرافي‌ها، مقالات سفيد، مطالعات موردي و نظير آن‌ها استفاده كنيد. تمام اين تلاش‌ها شما را در چرخه حوزه كاريتان نگه خواهد داشت. اين روش راه حلي سريع نيست، بلكه تكامل و رشد آن زمان مي‌برد.

9. دليل خواسته هاي مشتريان را جهت دهي كنيد

اصلا منطقي نيست كه از مشتريان بپرسيم كه چه مي‌خواهند، زيرا زماني كه آن را فراهم كنيد مشتريان محصول جديدي مي‌خواهند. بنابراين، كار درست چيست ؟ شفاف سازي كنيد كه چرا مشتريان شما اين يا آن محصول را مي‌خواهند. اينگونه شما به دلايلي كه مردم محصولي را درخواست مي‌كنند جهت دهي مي‌كنيد.   

10. از رقباي خود زرنگتر باشيد ، اما فراتر از حد و مرزآن ها نرويد

هدف شما اين است كه از رقباي خود زرنگ‌تر باشيد نه اينكه از حد و مرز آن‌ها فراتر برويد. براي مثال، شما مي‌توانيد قانع كننده درباره محصول خود تبليغاتي درج كنيد. به علاوه، محصول شما بايد واقعا عالي باشد، در غير اين صورت  داشتن بازاريابي قوی نمي‌تواند جبراني براي يك محصول ضعيف باشد. 

11. اعتمادسازي كنيد

استارت آپ‌هايي كه هيچ شهرت و سابقه‌اي ندارند بايد ارتباطاتي را فراهم كنند تا سبب اعتمادسازي شود، بنابراين در هنگام برقراري ارتباط صادق باشيد. نداشتن گفتگو با مشتريان بالقوه براي هر استارت آپي برابر با شکست است چون شما هيچ مفهومي براي هيچ كسي نداريد. ارزش‌هاي قابل ارائه خود را شناسايي كنيد و آمادگي داشته باشيد كه به طور مختصر آن را توضيح دهيد. از آنچه كه مردم دوست دارند و یا متنفرند، آگاه شويد و دست روي اين نقاط احساسي بگذاريد. اين روشي است كه توسط آن مي‌توانيد دنبال كنندگان (following) وفادار داشته باشيد. بعد از اين موارد شما قادر خواهيد بود كه تاكتيك هاي واقعي از جمله سئو، روابط عمومي آنلاين، شبكه‌هاي اجتماعي و غيره را شروع كنيد. اين تاكتيك‌ها بسيار مهم هستند، اما در اولويت دوم قرار دارند و يادگيري آن‌ها آسان‌تر است. 

12. اين حقيقت را درك كنيد كه بازاريابي با مشتري شروع و تمام مي‌شود

تمركز بر روي اين امر كه فقط محصولي فوق العاده ( يا خدمات ) توليد كنيم در زندگي حقيقي نتيجه نمي‌دهد. شما احتياج به بخش بندي داريد تا بتوانيد منابع بالقوه رشد را شناسايي كنيد. مشتريان را با توجه به انتخاب‌هايي كه مي‌كنند دسته بندي كنيد.   

بعد از اينكه گروه‌هاي مختلف را شناسايي كرديد كه مي‌توانند منابع احتمالي رشد شما باشند، لازم است در اين بين، آن هايي را انتخاب كنيد كه منابع بازاريابي خود را نسبت به آن‌ها هدفمند خواهيد كرد.

تثبيت موقعيت چيزي نيست كه روي محصول انجام شود، بلكه در حقيقت در  ذهن مشتریان شما صورت مي‌گيرد، زيرا اكثر مردم به جاي استفاده از فكر، تصميم‌هاي خود را بيشتر در تصوراتشان مي‌گيرند. بنابراين، براي تصور و اجراي موفق استراتژي تثبيت موقعيت، لازم است موقعيتي منحصر به فرد، متفاوت، قابل اعتماد و قابل تحمل را براي دراز مدت انتخاب كنيد.

13. حفظ مشتريان راضي

براي موفقيت در استارت آپ خود، ساده‌ترين و مقرون به صرفه‌ترين راه‌ها را براي ارتباط و تحويل به موقع محصول یا خدمات خود انتخاب كنيد. زيرا هيچ چيز پراسترس‌تر از تحويل با تاخير نيست. در فكر ايجاد سيستمي باشيد كه توسط آن بتوانيد با مشتريان راضي خود در تماس باقي بمانيد. نسبت به مشتريان ناراضي هم تسليم نشويد، آن‌ها را شناسايي كنيد و با آن‌ها با احترام برخورد كنيد تا به وسيله رفتار خوب، بتوانيد مشتري سرافكنده را به مشتري راضی تبديل كنيد. مشتريان راضي خود را تشويق كنيد تا به طور داوطلبانه فروشنده شوند(با تبلیغ کردن از محصول شما). 

14. تلاش خود را تا جاي ممكن به حداقل برسانيد

از اطلاعات بالا متوجه شديم كه محتوا بسيار اهميت دارد، به ويژه از نظر سئو و كسب رتبه‌هاي بالا در موتورهاي جستجو. با اين‌حال، هنگامي كه دنبال‌كنندگاني كافي در فيد توييتر، پست‌هاي فيس بوك و یا يكي ديگر از موارد موثر همچون ليست ايميل بدست آورديد، مي‌توانيد تبلیغات را از روش‌هاي ديگر تهيه كنيد. وارد بازاريابي ايميلي AWeber شويد. يك حساب كاربري در AWeber بسازيد و اينگونه قادر خواهيد بود كه اشتراك محتواي خود را اتوماتيك كنيد. اين اشتراك اتوماتيك اين‌گونه است كه مجموعه‌اي از ايميل‌ها را سازماندهي مي‌كنيد تا با برنامه‌اي از قبل تعيين شده براي كاربران مشترك شما ارسال شود. اين روش نوعي قدرت نفوذ و آزادي است كه بسياري از كسب و كارهاي موفق آنلاين بر پايه آن ساخته شده است. 

15. از روش الگوريتم پويا استفاده كنيد

اين روش به الگوريتم برنامه نويسي پويا معروف است. اين روش كمك شاياني به پيدا كردن محصول و بازار مناسب، قبل از هرگونه سرمايه گذاري بيشتر مي‌كند . 

تلاش كنيد در سريع ترين وقت ممكن به آمارهاي ضروري، همانند نرخ تبديل كاربر به مشتري برسيد. اين موضوع به شما اجازه مي‌دهد تا ميزان مصرف تدريجي مشهود خود را اندازه گيري كنيد.

در اين مرحله مي‌توان تغييرات زيادي را به طور همزمان بر روي محصول اعمال كرد، تا همواره در تلاش براي بهبود نرخ تبديل باشيم. در بدترين حالت شما هنوز مي‌توانيد به حالت اوليه برگرديد.

 

اميدواريم كه اين ليست استراتژي‌هاي بازاريابي براي استارت آپ‌ها ، كه نكاتي برگرفته از متخصصان كاردان اين حوزه است، به شما كمك كند تا كسب و كار خود را به سرعت و مقرون به صرفه راه اندازي كنيد. براي ارائه خلاصه‌اي از هر آنچه كه در بالا گفتيم، مي‌خواهيم كه نكات مهم را يكبار ديگر مطرح كنيم.

مطمئنا اين نكات بستگي به آن چيزي كه مي‌فروشيد دارد، اما بعضي از بهترين استراتژي‌هاي بازاريابي براي استارت آپ ها مي تواند شامل :

• سئو – استراتژي دراز مدت است ( 6 تا 12 ماه )

• وبلاگ نويسي- بسيار موثر است در صورتي كه محتوا با ارزش باشد و به خوبي تقسيم بندي شده باشد .

• معرفي توسط شبکه‌هاي اجتماعي كه براي مخاطبانتان بسيار حساس است . اين روش رايگان است. 

• ادوردز(adwords ) – استراتژي كوتاه مدت است اما هزينه بر است . 

• وبسايت klout – جدال آميز است اما ارزش بررسي ميزان نفوذ موثر بر محصولتان را دارد . آن ها را با klout درگير كنيد. 

" همه چيز به بازاريابي برمي‌گردد ؛ آنجاست كه مهارت واقعي وارد صحنه مي شود. بهترين بازيگران الزاما بزرگترين ستاره ها نمي‌شوند  و برعكس. " ديرك بنديكت"

 

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید
نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید