وبلاگ

آیا کسب وکارشما به یک اپلیکیشن موبایل نیازدارد؟

تاریخ ایجاد در چهارشنبه, 05 مهر 1396 08:47
نوشته شده توسط واحد پشتیبانی و نظارت کانکتا
آیا کسب وکارشما به یک اپلیکیشن موبایل نیازدارد؟

آیا کسب وکارشما به یک اپلیکیشن موبایل نیازدارد؟

فراوانی و تنوع ابزارها و امکانات موبایل، انتظارات مشتریان را برای  دسترسی به اطلاعات بالابرده است . همه ما  انتظارداریم هرجا وهروقت که میخواهیم محصولات گوناگون و ویژگی های آنها را پیدا کنیم و احتمالا پیش از آن که مستقیما به وب سایت شرکت تولیدکننده برویم آن را از راه یکی ازشبکه های اجتماعی به دست می آوریم . این دسترسی آسان ، برای شرکتهایی که عادت دارند جریان اطلاعات محصولات خود را مهار کنند و درکنترل گیرند یک چالش است اما درعین حال یک فرصت هم هست.  

من در کنفرانسی  که "بنگور دیلی نیوز" دقیقا درهمین مورد برگزارکرد، شرکت داشتم و دریافتم که صاحبان کسب وکار ها می خواهند بدانند که آیا برای دستیابی به مشتری نیازی به اپلیکیشن موبایل دارند و یا این که اگر  وب سایت خود را ریسپانسیو کرده خوب است و برای شروع کافی است یا نه و همچنین این کار چقدر برایشان خرج برمیدارد. 

پرسش اول کاملا ساده وآسان است . "کریس مورگان" که  در پایان این کنفرانس، جمع بندی نکات کلیدی را به عهده داشت گفت  مردم میخواهند مطمین شوند که ریسپانسو کردن وب سایت شان پاسخگو می باشد و میخواهند بدانند آیا روی گوشی هایی که مشتریها دردست دارند و با آن دنبال هر چیزی میگردند ، به خوبی نمایش داده می شود؟ و آیا زیبا و جذاب  هست؟

 مورگان این را هم گفت که صفحه اصلی این ریسپانسیو سایت ها، به جز محتوای صفحه و آنچه که نمایش میدهند ، بایدشامل یک ویدیوی کوتاه هم باشد که به راحتی و بایک کلیک، محصول و ویژ گی ها و ارزش آنرا به شکل خیلی گیرا وجالب به کاربر معرفی کند .

سوال دوم سخت تراست و جوابش را هم همانطور که جمع بندی کننده جلسه ی  بعداز ظهر، یعنی  مارکوس شریدان در مورد فروش استخرهای فایبر گلاس مثال زد و  گفت، این است که:"بستگی داره!". شریدان کار مهمی هم کرد وآن اینکه توضیح داد که آنچه که پاسخ سوال دوم به آن بستگی دارد چیست .

با توجه به همین نکته سعی میکنم برایتان بگویم که چگونه میتوانید قابلیت ها و ظرفیت های اپلیکیشن کارخودرا ارزیابی کنید و محک بزنید و ببینید چه کارهایی از آن بر می آید. وبعد آن را به یک طرح عملی تبدیل کنید که ازعهده اش برآیید.

به این ترتیب یک اپلیکیشن برای کسب و کارشما چه کاری میتواند بکند؟ وقتی این پرسش مطرح میشود اول باید دیدکه با این کسب و کار چه کار دارید. مغازه هایی که اپلیکیشن به شما می فروشند ، آن چه  میفروشند  محصول یا تولید خودشان است یا نه ، وقتی اپ هایی که یک کسب وکار را می سازد به احتمال قوی ابزارهای تکامل یافته تر و نوع بهبودیافته ی  ابزارهای قبلی اند .یعنی ابزارهای کارآمدتر برای ارایه محصولات وخدمات شما به بازار.

این ابزارها از اپلیکیشن متفکر یا هوشمند  101 شروع میشود.اپلیکیشنی که پیشینه  اطلاعات و محتوا ی قابل رویت است ویکی از فرانت ِاندهای (ابزارهایی مانند جاوا اسکریپ/سی اس اس  و  اچ تی ام ال ) فراوان  اطلاعات موجود در  بک اِند است .(در بحث مهندسی نرم افزار فرانت اند  وبک اند به جداسازی لایه ی ارایه کننده اطلاعات- یا لایه ی پیشین/جلویی از لایه دسترسی به داده - یا لایه ی پسین- در نرم افزار اشاره دارد و یا به زیرساختهای فیزیکی سخت افزاری)  

بنابراین برای شروع بحث درست نیست که بگوییم و بپرسیم که "آیا به اپ نیازدارم که کارم راه بیفتد؟".درستش این است که از خود سوال کنیم :"با این اپ چه اطلاعاتی را میخواهم نمایش دهم یا منتقل کنم یا گرد آوری کنم؟" 

بنابراین ،با یک مفهوم راهبردی شروع میکنیم ، یعنی با یک نمای کلی که قراراست، مارا به اهداف تجاری مان برساند. مثل کیکی که درفرگذاشته ایم پیش ازاینکه زیاد پف کند و به آسمان سربکشد بایدتوجه کنیم که داده هایی که این اپ نیازدارد ازکجا می آید. دربیشتر کسب وکارها ،داده ها ، قلمروی بخش فن آوری اطلاعات است و این جا ( بخش آی تی )جایی است که در تمام شرکتها، درهرمقیاس و اندازه ای که هستند با اولین مانع یا سد راه روبرومی شویم. (اگر شما یک شخص حقیقی هستید که کسب وکارکوچکی را به تنهایی اداره می کنید، این  قضیه پیش خودتان بماند! 

وظیفه ی بخش آی تی نگهداری سیستم های رایانه وشبکه های شرکت و گردآوری داده و حفاظت از آن است .(حتی )بیشتر بخشهای خوب  آی تی هم بنا برماهیت شان کند کارند و زرنگ نیستند. شکست درحفاظت داده یعنی ازدست دادن داده و ازدست دادن کارایی و نهایتا زیان مالی. ولی توجه کنید که آن چهارچوب ذهنی که زیرساختهای بسیارمحکم فن آوری را میسازد با چارچوب ذهنی درون گشتی/ انتروپی که برا ی ساختن اپ لازم است کاملا و اساسا  تفاوت دارد.

چیزی که لازم است از آی تی بدانید /سردربیاورید فرمتی است که داده های کسب وکاردرآن ذخیره شده و راهها یا ابزار دسترسی به آن است . این شامل خدمات  اشتراک گذاری ، پایگاه داه های دایرکتوری باز /آزاد یا ذخیره د اده های شخص سوم(خدمات دهنده ای که از کنترل طرف اول ودوم یا به عبارتی فروشنده وخریدار خارج ومستقل است) مانند  سلز فورس یا  دراپ باکس  است .چیزی که شما واقعا نمی خواهید بشنوید این است که محتوا/داده ی شما درون یک یا چند فرمت دارای حقوق انحصاری و تاریخ گذشته/کهنه قفل شده و این قفل شدن نتیجه ی متراکم شدن و ادغام های داده ها دریکدیگر، طی  چندین دهه است  و حالا موجب شده که به آنها دسترسی پیدا نکنید.

بسیارخوب-فرض میکنیم مشکل بالا وجود ندارد و شما میدانید داده کجاست وکجا ذخیره شده – حالا درسازمان خودتان میتوانید کسی راپیداکنید که بتواند/مهارت لازم را داشته باشد که یک اپ بسازد وبه اصطلاح آن را جمع کند.- دومین تله یا خطر پنهان  دقیقا دراین جا است. بعضی ها شاید بلد باشند نوع خاصی از اپ بسازند ولی شما ازکجا می فهمید این همان اپی است که به کارشما می آید وجوابگوی نیازشماست ؟و همانی است که باید باشد؟.این جاست که مشاوران خارج از سازمان به کمک شما می آیندو به شما میگویند کسب وکار شمادقیقا به چه اپی نیازدارد.

وقتی ازبیرون سازمان به آن نگاه میکنید، به عنوان کسی که از بیرون آمده (کاری که خودم در بیشتر دوره ی کاری ام کرده ام) این امتیاز بزرگ رادارید که چشم انداز و دامنه ی دید شما از مشتری تان بازتر و گسترده تراست ودلیلش هم این است که  مشاوران، مشتریان دیگری هم دارند و مرتب به سازمانها وشرکت های مختلف رفت وآمد میکنند و تجربه ی فراوان اندوخته اند و میتوانند مناسب ترین اپ رابرای شما بسازند .این کار مثل پختگی وفرهیختگی ای است  از سفرهای بسیار حاصل می شود. .

اگر مشاوری صادق و شریف و معتمد پیداکنید و اگر شنونده ی خوبی هم  باشید، او درستی واصالت اپ انتخابی شما و ارزش داده ی موجود شما را بررسی می کند و به شما میگوید کهآیا اپی که انتخاب کرده اید با نوع داده ی شما هماهنگ و متناسب هست یا نه .چنین مشاوری احتمالا با روش های اجرایی ساختن اپ در  صنعتی که شما در آن هستید آشنایی دارد و درمورد داده ی شخص سوم که رقبای شما ازآن استفاده می کنند نیز  اطلاعات مفیدی  دارد.

هر نوع مشاورانی که شما به دنبالشان هستید ، اپی که به آن فکر میکنید و منابع داخلی(امکانات و نیروی انسانی و...) شماو بودجه تان را کاملا بررسی میکنند ونظر مشورتی به شمامیدهند .(یادتان باشد که "بستگی دارد"!) می بینید که آپ را باید باتوجه به همه ی این عوامل انتخاب کنید و نوع آن به بودجه وامکانات شما هم  بستگی دارد اما شاید هم البته وسوسه شوید که مستقیم به سراغ یک طراح اپ بروید که به شما نشان دهد این اپ چه شکلی است؟ ولی این کار(مستقیم سراغ طراح رفتن بدون شنیدن نظر کارشناسی و مشاور) کاری ناپخته و بی موقع است.

بین تعیین هدف و یافتن داده ی پشتیبان تا عملیاتی کردنِ یک اپ خوب وموثر، یک گام مهم تاکتیکی هست که شاید دیده نشود و ازآن غفلت کنید. اپ شما فقط به داده نیاز ندارد بلکه به تکه های کوچک و معین داده نیازدارد که به فرمتهای خاصی تبدیل شده و با روند معینی هم به روز و تقویت  شوند. وقتی این تکه های کوچک داده های فرمت شده را مشخص کردید، متخصصی که به جای مشتری و ازدید او مطلوبیت وسودمندی اپ و رضایتمندی کاربران را اندازه گیری میکند، به خوبی تشخیص خواهد داد که کاربران شما چگونه از اطلاعاتی که مورد نظر شماست استفاده میکنند تا برای شما بهترین نتیجه را به بار آورد. به یک طراح رابط کاربری هم لازم دارید که صفحه های حاصل را با نام تجاری و عملکردهای خود را بصری کند .

 

 

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید
نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید