وبلاگ

عوامل مهم و موثر دررتبه بندی بر اساس مطالعات "بهینه سازی یا سئو"

تاریخ ایجاد در پنج شنبه, 13 مهر 1396 06:30
نوشته شده توسط واحد پشتیبانی و نظارت کانکتا
عوامل مهم و موثر دررتبه بندی بر اساس مطالعات "بهینه سازی یا سئو"

عوامل مهم و موثر دررتبه بندی بر اساس مطالعات "بهینه سازی یا سئو"

وقتی درسال  2013 فهرست 200 عامل موثر در رتبه بندی گوگل رادیدم شوکه شدم .پیش خودم گفتم " عجب..! وفکرشو بکن جمع کردن این فهرست چقدر کارتحقیقاتی برده" و بعدش هم گفتم "به درد خوره"و آخرش گفتم "خدای من ، برای این کار 24ساعت شبانه روزهم کمه. "  

خوشبختانه همه ی این عوامل برابر و یکسان ساخته نشده اند، شما میتوانید با توجه به امکانات و قوت های خود برتعداد کمی از این عوامل تمرکز کنید و برای هر چه کارآمدتر کردن موتورجستجو و آسان تر وسریع تر دیده شدن وب سایت و وبلاگ خود تلاش کنید . البته الگوریتم گوگل همیشه درحال تغییراست و امروز نمیشود روی عواملی که دیروز در این رتبه بندی نقش داشتند حساب کرد . چهار عاملی که از آن صحبت میکنیم بر پایه ی تازه ترین پژوهش های سرچ متریکس و بک لینکو و مطالعات همکارانم در اس ا یاو پاورسویت  تعیین شده اند.

بخوانید تا ببینید وب سایت خود را چگونه با سیگنالهای مهم جهان امروز بهینه سازی کنید. 

 کیفیت محتوا یکی ازمهمترین عوامل موثر در رتبه بندی گوگل است . آن طورکه آندری لیپاتسِف کارشناس ارشد استراتژی کیفیت جستجوی گوگل میگوید ، محتوا نباید خبرباشد (خبرهمه جا دردسترس است) محتوا به طور کلی تا مدتی عامل مهمی در رتبه بندی بود ولی درسالهای اخیر محتوای دارای کلمات کلیدی جای خود را به محتوای هرچه مرتبط تر و با کیفیت تر داده است که به زبان متعارف ، ساده و گویا و جذاب نوشته شده باشد.

در واقع بنابر پژوهش انجام شده توسط  سرچ متریک که در بالا به آن اشاره شد  فقط 53 درصد از موارد بررسی شده درعنوان محتوای شان  کلمات کلیدی داشتند و درکمتر از 40درصد ازصفحات اول (یا صفحات ورودی به وب سایت ) کلمات کلیدی دیده شده است.

درسالهای اخیرازاهمیت کلمات کلیدی به تدریج کاسته میشود و این درصدها نیز درحال کاهش هستند. این تغییرات به روشنی نشان میدهد که گوگل برای رتبه بندی به مرتبط بودن محتوا اهمیت داده و براساس آن ارزیابی میکند و نه فقط به دلیل گنجاندن چند تک کلمه درآن . به این ترتیب این پرسش پیش می آید که محتوای مرتبط دقیقا چه مدلی هست ؟ پاسخ ساده وکوتاهش این است که محتوای جامع و فراگیر وکامل و فشرده و بدون ابهام یک محتوای  مرتبط  است.

ملاحظه کنید وقتی درگوگل جستجو میکنید و" Golden Retriever " را میگردید (ریتریور به معنای بازیاب یا بازآورنده و گلدن ریتریور نیز نام نژاد ی از سگ است که آنچه صاحبش پرتاب میکند با سرعت وچابکی بسیارزیاد پیدا می کندوبه اوبرمی گرداند) مقاله ی معرفی نژاد Golden Retriever جمعا 3500 کلمه است ولی درهمین تعداد کلمه همه چیزدرباره این نژاد آمده است ، از  تاریخچه  زندگی و اصل ونسب اش ، ویژه گی های نژادی، سلامتی و بهداشت ونوع مراقبتهای لازم وحتی درباره ی گروه های نجات این نژاد هم اطلاعات دقیقی در این وب سایت وجود دارد.(گروههایی که حیوانات آزاردیده ، بی سرپناه وسرگردان را پناه داده وازآنها مراقبت میکنند –دراین جا منظور نویسنده این است که علاوه بر تمام اطلاعات مربوط به این نژاد ، حتی  افراد و گروههایی که این نژاد سگ را درخانه ی خود  پناه داده و یا هزینه نگهداری آنها درمراکز حمایتی را قبول کرده اند نیز به خواننده وب سایت معرفی شده اند). در این صفحه تعداد زیاد ی عکس- نمودار و دیاگرام  و ویدیو هم هست. یعنی هرچیزی که درمورد این نژاد می خواهید بدانید دراین صفحه به راحتی دردسترس داشت.

این امر، یافته ی بک لینکو را تایید میکند . محتوا باید به زبان ساده  قابل فهم و کامل و گویا باشد و چنین محتوایی همیشه بر محتواهای پر از کلمات کلیدی که خیلی هایشان هم زیاد به موضوع مرتبط  نیستند، برتری دارند. 

بک لینکو هم به این نتیجه رسیده که محتوای طولانی ولی فشرده و بدون کلمات زائد از محتوای کوتاه، رتبه ی بهتری میگیرد، احتمالا به این دلیل که به تامین کنندگان محتوا اجازه میدهد جزئیات وظرایف بیشتری را بیان کنند سرچ متریکس هم میگوید محتوایی که برا ی دیده شدن روی گوشی های موبایل تهیه میشود ، معمولا حدود دوسوم حجم محتوایی است که برای نمایش در دسک تاپ آماده شده است همانطور که گفته شد امروزه با همه گیرشدن استفاده از گوشیهای هوشمند همراه ، محتوا ها بیشتر برای دیده شدن درگوشیها هستند.

چگونه محتوای خوب تهیه کنیم/بهینه سازی

کیفیت محتوا برعوامل دیگرِ موثر دررتبه بندی مثل نرخ گزاف گویی (درصد بازدیدکننده هایی که پس از دیدن صفحه اول یا صفحه ی ورودی، بقیه وب سایت را هم می بینند) و CTR (یعنی  در صد کسانی که پس ازدیدن نشانی وب سایت روی آن کلیک کرده وآن را باز می کنند) ونهایتا در رتبه ی شما اثر می گذارد. بنابراین برای این که بهترین نتیجه را بگیرید، محتوای شما باید هم جامع وکامل و هم با مخاطب مرتبط و به موضوع مورد بحث کاملا مربوط باشد . بنابراین پیش از به اشتراک گذاشتن محتوا  با یک بررسی دقیق و نهایی ایرادهای آن را بگیرید و هراصلاحی را که لازم است اعمال کنید.

من توصیه میکنم ازنرم افزارآزمون محتوا استفاده کنید تا:

* اگر محتوایی که نوشته اید یا ازجایی برداشته اید بی کیفیت وکم ارزش است حتما آن رااصلاح و بهینه کنید

*  در هرصفحه ، فقط چند محتوا بگذارید ولی باکیفیت و با درج جزییات بیشتر باشد(منظور این است که به هیچ وجه کیفیت محتوا را فدای کمیت آن نکنید)

* موضوعات مطرح روز را به بحث بگذارید . 

لینک پشتیبان (به معنای لینک هایی که مدیران سایر وب سایت ها یا وبلاگ ها به محتوای شما می گذارند و روشن است اگر محتوا خوب و مفید و جذاب باشد و وب سایت های معتبر و شناخته شده به آن لینک بگذارند ، اعتبار بیشتری به دست می آورید که نهایتا بی تردید در رتبه بندی بسیارموثراست) هنوزهم عامل مهمی در رتبه بندی گو گل است ولی با گذشت سال ها گوگل یادگرفته لینکهای بد را از خوبها جدا کند.البته هنوزهم داشتن تعداد لینک دررتبه بندی موثراست ولی فقط درصورتی که از دامنه های متعدد ومختلف و معتبر باشند.  

درتلاش برای ساختن لینک های بهتر و رتبه آور باید محتوایی درست کنید که مردم بسیار مشتاق آن شوند و با علاقه آن را تبلیغ و به دیگران معرفی کنند . اگر محتوای خواندنی درست کنید که آدمهای مهم صنعت شما آن را بخوانند و به آن لینک بگذارند، آنوقت گوگل  محتوای شما را مرتبط تشخیص میدهد و به رتبه بهتری دست می یابید.

وقتی محتوای شما این لینک های پشتیبان باکیفیت را به دست می آورد شما دو شرط مهم رتبه بندی را خواهید داشت : لینک اتوریتی(قدرت یا نیرومندی لینک که ناشی از لینکهای پشتیبان است که از تارنماهای معتبر به دست می آورید) /تعدد لینک ها /تعدادلینک های پشتیبان ( تعداد افراد و سازمانهای معتبر که در وب سایت یا وبلاگشان به محتوای شما لینک می گذارند) 

توجه کنید که یکی ازنقشهای مهم این سیگنالهای اجتماعی این است که برای شما لینکهای با کیفیت پشتیبان تامین کند /سرچ متریک میگوید سیگنالهای اجتماعی در تمام کانالهای شبکه های اجتماعی در رتبه بندی ها اثر متقابل و به هم پیوسته دارند. 

 فیسبوک هنوز هم قوی ترین بسترتعاملی با بیشترین میزان تمرکز کاربران است.

برای به دست آوردن لینکهای معتبر یا لینک سازی راههای زیادی هست ولی همه در بازاریابی از راه محتوا خلاصه میشود (دراین نوع بازاریابی، برند و کالای خاصی به صورت روشن ومستقیم تبلیغ نمیشود ولی با نوشتن محتوای مفید و گذاشتن ویدیو وپستهای جذاب در وب سایت یا وبلاگ، علاقه مخاطب به محصول و خدمت خاصی جلب میشود و البته هدف نهایی فروش است) و اولین گام آن ، تامین  محتوای با ارزش و کیفی و قدم بعدی هم تبلیغ ومعرفی گسترده این محتواست .

اگر نمیدانید از کجا باید شروع کنید،توصیه میکنم مقاله آنا کرو با عنوان "راهبردهای مهم لینک سازی" را بخوانید.اگر تهیه محتوای اصیل و بکرکه تماما توسط شما تولید شده برایتان مشکل است ، از" فن لینک سازی آسمان خراش"(تامین محتوای عالی و بی نقص که باعث میشود افراد سرشناسِ مرتبط با زمینه فعالیت شما و مخاطبین آنها به محتوای شما لینک بگذارند و لینکهای پشتیبان شما به سرعت افزایش  یابد) بهره بگیرید. در لینک سازی آسمان خراش  باید محتوایی  را که شخص دیگری نوشته و لینکهای زیادی دارد را پیدا کنید و آن را ویراستاری کنید.نکات مفید دیگری هم  به آن بیفزایید وبعد آن رابه اشتراک بگذارید. 

این توصیه را هم از من داشته باشید  که  نرم افزار آزمون لینک تصویر بهتر و دقیق تری از وضعیت لینکها ی شما  به دست میدهد.

• تعداد لینکها وکیفیت انهارا  بازببینی کنید

• برای گرفتن لینک پشتیبان شرکا/علاقمندان سطح بالاو معتبر خود را بشناسید تا آنها برایتان لینگ بگذارند

• لینکهای آلوده به اسپم وبی کیفیت را شناسایی و حذف کنید و اگر نمیشود انها را حذف کرد  اعلام کنید که آنها را مردود میدانید و تایید نمی کنید.

• اولین تجربه کاربر موبایل یکی از بزرگترین تحولاتی بود که د ر 2016 شاهدش بودیم.این چرخش یعنی  اینکه  گوگل برای رتبه  بندی وب سایت ها، برخلاف سابق که نسخه ی دسک تاپ راارزیابی میکرد،امروزه  نسخه ی موبایلی (نسخه ای که برا ی نمایش روی مونیتورهای تلفن همراه تهیه شده است)را زیرنظر می گیرد وبه آن رتبه می دهد.

بهینه سازی و بهبود محتوای موبایل عاملی بسیار بسیار مهم در رتبه بند ی است.  سرچ مترکس می گوید تمامی یکصد دامنه ی اول یا برتر امکانات سازگار با گوشیهای موبایل دارند. 

در عصر حاضر ، قابلیت استفاده از محتوا روی تمام پلتفرمهای موبایل بسیار مهم است وضمنا محتوای روی دسک تاپ باید با محتوای روی گوشی های موبایل همسان باشد . امروزه دیگر سازگاربودن محتوا با موبایل خیلی عادی شده و 85%همه ی وب سایت ها خود را با معیارهای گوگل دراین مورد هماهنگ کرده اند. زمان آن است که شما هم وب سایت خود را بهینه سازی کنید و کیفیت آن را بالاببرید. اول به محتوای قابل مشاهده روی گوشیهای موبایل فکرکنید ونه فقط این که وب سایت شما با موبایل سازگار باشد. 

یک هشدار: براساس اعلام گوگل ، اگر درفرآیند ساختن یک وب سایت موبایل هستید تا زمانی که آن را کامل و تمام نکرده اید رونمایی نکنید . با رونمایی از یک محتوای نیمه کاره و ناتمام به جای این که به رتبه بندی شما کمک کند نتیجه ی عکس می گیرید. بهتراست تا وقتی که نسخه ی موبایل کامل وتکمیل نشده فقط از نسخه دسک تاپ  استفاده کنید.

• سرعت صفحه هم دررتبه بندی  اثرگذار است و درآسانی  و سرعت دسترسی کاربران بسیارموثر است.وب سایت های دسک تاپی معمولا ظرف سه ثانیه یا کمتر باز می شوند درصورتی که وب سایت های موبایلی دوثانیه یا کمتر زمان می برند. (بنابراعلام سرچ متریکس ، وب سایت های دارای رتبه ی بالا حدود یک ثانیه از نسخه های دسک تاپی سریع ترند) 

1-چگونه بهینه سازی کنیم  :

• از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید برای اضافه کردن و تأیید نسخه تلفن همراه وب سایت خود

• با ابزار آزمون ساختارمند داده اطمینان پیداکنید که مارک اپ ساختارمند موجود روی وب سایت دسک تاپ و تارنمای موبایل همسان هستند.

• با استفاده ازابزار آزمون txt مطمین شوید که تارنمای موبایل ازراه ربات گوگل دردسترس است. 

• سرعت صفحه رابا ابزارسرعت صفحه سایت بسنجید واگر کند است از یک ابزار آزمون(آدیت) کمک بگیرید تا محتوایی را که فشرده نشده درست کنید، اشکالات وخطاها وهر چیزدیگری که باعث کندی آن  شده بر طرف کنید.

سایر عوامل فنی  موثر در رتبه بندی 

عوامل فراوان دیگری هم وجود دارند که دردرتبه بندی نقش بزرگی دارند: 

کد گذاری محتوا به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آن بک لینکو معتقد است که بین تارنماهای  اچ تی تی پی اس و رتبه بندی گوگل روی  صفحه اول تارنماها  ارتباط محکمی وجود دارد سرچ متریکس تایید میکند که45 % از برترین تارنماها از کدگذاری اچ تی تی پی اس استفاده میکنند.(12%بیشتر از سال2015)

در سال 2014  گوگل اعلام کرد وب سایت هایی که ازاین نوع کدگذاری قدرتمند استفاده  می کنندازتارنماهای دارای اچ تی تی پی  رتبه ی بهتری می گیرند. درحال حاضر گوگل کروم  تارنماهایی را  که هنوز کد گذاری خود را تغییرنداده و به اچ تی تی پی اس تبدیل نکرده اند "نا امن" میشناسد و به همین عنوان نشانه گذاری شان می کند.

عناوین اچ 1 واچ2 : امسال تعداد بیشتری از صفحات ورودی به وب سایت ها با اچ 1و اچ 2 در کد منبع  مشخص شده اند . سرچ متریکس به این نتیجه رسیده که  استفاده از دست کم  از یک اچ 2 ، در رتبه بندی بسیار مهم است ونقش دارد.

جاهایی  با عنوان "اینجا را کلیک کنید"،اگر با دقت و به جا انتخاب شوند هنوز هم در رتبه بندی بسیار موثرند. ولی اگر لینکهای شما غیرعادی /غیر معمول یا  جعلی به نظر برسند با خطر جریمه پنگوئن روبرو میشوید.پس مطمئن شوید که لینک شما اصل(ارگانیک) و متنوع و از جاهای مختلف هستند و ساختگی نیستند. 

آگهی های مزاحم و ناخواسته ای که هنگام پیاده سازی یا دانلود کردن  ظاهر میشوند--با توجه به تاکید گوگل بر اهمیت بهینه سازی وب سایت موبایل، هرنوع  آگهی را که روی متن اصلی بازمیشود ( و کاربر را مجبور میکند کلیک کند تا صفحه ی تازه باز شود)، باید از وب سایت خود حذف کنید.درغیر این صورت گوگل شما را جریمه  میکند.البته پرسش هایی که برای لاگ این کردن مطرح میشودو یا بنرهای تبلیغاتی کوچک که مزاحمتی ندارند و به آسانی میشود آنها را نادیده گرفت و همین طور الزامات قانونی  مثل پرسش درمورد سن کاربر(برای احراز صلاحیت او جهت  دسترسی یافتن به محتوا ) از این جریمه ها مستثنا هستند.

2- چگونه بهینه سازی کنیم  :

• رمز گزاری را به اچ تی تی پی اس تغییر دهید.

• ا زعناوین و سرفصل های اچ 2 و به خصوص از بهترین URL ها استفاده کنید.

• جاهایی که با عنوان "اینجا را کلیک کنید"مشخص میکنید حتما از لحاظ مفهومی کاملا با موضوع مرتبط باشند.

• همه ی تبلیغات  ناخواسته ومزاحم  راکه موقع دانلود کردن ظاهر میشوند حذف کنید. 

جمع بندی"به حداکثر رسانی بهره وری ازموتورهای جستجو" یا سئو عاملی بسیارموثردر رتبه بندی است . در چند سال گذشته دیده ایم که گوگل مرتبا برکیفیت محتوا و اهمیت کاربری گوشیهای موبایل و نقش آنها دررتبه ی شما تاکید زیادی کرده  است . سایرعوامل موثر در رتبه بندی هم قطعا مهم اند و نقش دارند اما اگر اولویت را به بهبود کیفیت وب سایت خود بدهید و دراین مورد حداکثرتلاش خود را بکنید، بی شک از رقبای تان جلو خواهید افتاد.

 

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید
نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید