آقای Leon Ho مدیرعامل و موسس LifeHack - سایتی جامع در زمینه بهرهوری که ماهانه 12 میلیون بازدیدکننده دارد، 100 کتاب در زمینه بهرهوری را برای مان خلاصه کرده است که در ادامه با هم میخوانیم:
سیستم مدارس منجر شده است که همه ما به مهلت مقرر برای انجام دادن یک کار عادت کنیم. این امر در صورتی که مهلتی برای انجام یک کار تعیین نشده باشد، منجر به مشکلاتی میگردد. به مرور زمان، تعیین هدف منجر به تنبلی میگردد، زیرا هیچ دلیلی برای عجله وجود ندارد. این بدین دلیل است که رتبه افراد در کسب و کار اغلب متوسط میشود، زیرا موعدی برای انجام اقدامات محول شده به آن ها وجود ندارد.
افراد موفق صبر نمیکنند، آنها موعدی را برای دستیابی به اهداف فردی خود تعیین میکنند. اگر چه انجام کارها در موعد تعیین شده از طرف سایر افراد بسیار مهم میباشد، اما تعیین موعد داخلی برای اقداماتی که موعدی برای آن تعیین نشده است، منجر میشود که شما توانایی خود را فراتر از محدوده نمایید. فعالیت کلید اصلی موفقیت می باشد.
بسیاری از افراد نقاط ضعف خود را تقویت میکنند. اما این امر نباید اولویت شما باشد. مهم ترین مساله تقویت نقاط قوت خودتان میباشد. نقطه قوت به معنای زمینهای است که اساس آن در شما وجود داشته و شما مهارتهای اساسی آن را در اختیار دارید. شما باید ایده ای از مواردی که باید تقویت شوند را داشته باشید.
ضعف منجر به محدودیت هایی میگردد. زیرا شما باید از مراحل ابتدایی آغاز کنید. همه موارد جدید بوده و تشخیص اینکه چه مواردی منجر به نتیجه میگردند، بسیار دشوارتر میگردد. اما زمانی که نقاط ضعف خود را پیدا کردید، می توانید نقاط قوت خود را مورد استفاده قرار دهید که این امر منجر به تبدیل نقاط ضعف به یک دارایی میگردد.
همه اقدامات دارای اهمیت برابری نیستند. همواره این سوال را از خود بپرسید: چه اقدامی باید هم اکنون انجام شود؟ اقدامات خود را به طور مرتب رده بندی نموده و موارد ضروری را از میان بردارید.
برخی اوقات، ما به اشتباه مواردی که در ابتدا با آنها مواجه میشویم را در اولویت قرار میدهیم. برخی از موارد، اگرچه دیرتر نمایان میشوند، اما باید هرچه سریعتر انجام شوند.
مثال: شما قصد دارید مهارت سخنرانی خودتان را تقویت کنید، بنابراین 20 کتاب در این زمینه مطالعه میکنید. سپس تصمیم میگیرید که کتاب هایی در زمینه تندخوانی مطالعه کرده و سرعت کتابخوانی خودتان را افزایش دهید. شما میتوانید در ابتدا مهارت تندخوانی را فراگرفته و سپس کتاب های موردنظر را با سرعت بیشتری بخوانید.
شما نمیتوانید کل یک پیتزا را یکجا بخورید. این بدین معناست که شما نمیتوانید تمام اقدامات دشوار را به تنهایی انجام دهید. انجام چندین اقدام به طور همزمان منجر به ناامیدی گردیده و انگیزه شما را کاهش میدهد. راه حل: اقدامات بزرگ را به اقدامات کوچکتر تقسیم کرده و سپس آنها را اولویت بندی نموده و استرس خود را کاهش دهید.
قرار نیست همه اقدامات را خودتان انجام دهید. انجام کارهای بیشتر به معنای انجام بهتر نیست. اگر شما اقدامات بیشتری انجام دهید، با خطاهای بیشتری مواجه میشوید. اقداماتی که میتوانید به دیگران محول نمایید را تعیین نموده و خودتان بر روی اقدامات مهم و چالش برانگیز تمرکز کنید.
اطلاعات نامحدود هستند، بنابراین به خاطر سپردن همه موارد غیرممکن میباشد. ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید: "شما اطلاعاتی بیشتر از مواردی که میدانید را فراموش کرده اید." این بدین معناست که اطلاعات بسیار گسترده بوده و امکان نگهداری آن ها در حافظه وجود ندارد. انواع مختلفی از ابزارها وجود دارند که ما میتوانیم از آن ها استفاده نموده و افکار و ایدههای خودمان را سازماندهی کنیم که از این میان میتوان به کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی های تلفن اشاره کرد.
در پایان روز، زمانی را برای تفکر به اقداماتی که انجام داده و در آن ها به موفقیت رسیده اید، اختصاص دهید.
این سوالات را از خودتان بپرسید:
• چه چیزی را به خوبی انجام داده ام؟
• چه چیزی را خوب انجام نداده ام؟
• چرا برخی از اقدامات طبق برنامه پیش نرفتند؟
• چگونه میتوانم در آینده عملکرد بهتری داشته باشم؟
زمانی که ما در مورد برخی موارد تفکر نمیکنیم، روند عادی رشد را طی میکنیم. افراد موفق بر روی اقدامات خودآگاه تمرکز کرده و پس از تعیین نکات قوت، بر روی تقویت آن ها تمرکز میکنند. آن ها همیشه مواردی برای تقویت در اختیار دارند.
ما برای هر یک از اقداماتی که قصد داریم انجام دهیم، به اندکی خلاقیت نیاز داریم. خلاقیت یک استعداد ذاتی نیست، بلکه میتوان آن را به طور اکتسابی به دست آورد. شما فردی نیستید که در دوران رنسانس زندگی میکنید، بلکه در دنیای مدرن امروزی میتوانید به ایدههای خلاقانه متعددی دسترسی داشته باشید. برای بهرهوری، ما به اندکی خلاقیت نیاز داریم.
این موارد به مدیریت زمان یا روند تولید مربوط میباشند. شما باید خلاقیت خود را تمرین دهید تا بتوانید یک اقدام موجود را بهتر سازید.
زیرا واقعیت این است که بسیاری از افراد اطلاعات زیادی ندارند. اطلاعات بیشماری در مورد هر موضوع وجود دارد. هرگز اطلاعات در یک زمینه به پایان نمیرسند، بنابراین امکان پیشرفت همواره وجود دارد. همواره سعی کنید دیدگاه های جدیدی کسب کنید. در صورتی که به دنبال روش های جدید پیشرفت باشید، شما میتوانید به موفقیت برسید. و مهم تر از همه، به خود اجازه تکبر ندهید. همواره فروتن باشید. در این صورت است که میتوانید به ارزش و احترام از سوی دوستان و طرفداران خود برسید.
شاید به این موضوع فکر کنید که انگیزه خاصی برای رضایت لحظه ای ندارید، اما همه افراد از این ویژگی برخوردار هستند. این چیزی است که شما به آن نیاز دارید، زیرا منجر به افزایش اعتماد به نفس و حس بهره وری میگردد. رضایت لحظه ای شما چیست؟ آن را شناخته و تقویت کنید.
مثال: مدیر شما همواره از شما تعریف میکند. از آنجایی که شما کار خود را به خوبی انجام میدهید، احساس میکنید که نیازی به انجام کارهای بیشتری وجود ندارد. اما به منظور پیشرفت، شما باید تلاش نموده و خود را به مرحله بالاتری برسانید.