وبلاگ

دلایل عدم انگیزه و اشتیاق چیست ؟ راهکارهای ساده برای غلبه بر تنبلی

تاریخ ایجاد در شنبه, 14 فروردين 1400 10:23
نوشته شده توسط واحد روابط عمومی کانکتا

دلایل عدم انگیزه و اشتیاق چیست ؟ راهکارهای ساده برای غلبه بر تنبلی

عدم انگیزه 

در این مطلب به عمده دلایل عدم انگیزه و اشتیاق نگاهی می اندازیم و چند راهکار ساده برای افزایش انگیزه و اشتیاق را مورد بررسی قرار خواهیم داد. انگیزه نیروی محرکی است که شما را مجبور می‌کند تا بتوانید در مسیر رسیدن به هدفتان قدم بردارید و در نهایت به آن برسید. آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید، که قصد انجام دادن کار خاصی را دارید ولی رغبت و انگیزه درونی برای انجام آن را ندارید. دلایل زیادی برای این بی میلی و نداشتن ‌انگیزه وجود دارد که می‌تواند تاثییر گرفته از داشتن یک آرزوی محال، تنبلی و یا حتی از عدم عزت نفس باشد. در بعضی موارد هم دلایلی مثل ناتوانی جسمی یا روحی نیز باعث بی انگیزه شدن در انجام کارها و زندگی کردن می‌شود  که در این موارد نیاز به کمک یک مشاور و روانشناس بسیار لازم است و در صورت معالجه نکردن دچار صدمات و نتایج جبران ناپذیر زیادی خواهد شد.

عدم‌انگیزه، دلیل اصلی شکست ها  و عامل اصلی برای زندگی کردن با حداقل امکانات است. اگر خودتان اشتیاق برای انجام کاری نداشته باشید نمی‌توانید دیگران را بخاطر این مساله سرزنش کنید. شما باید راهی برای ایجاد انگیزه در خود پیدا کنید. عدم‌انگیزه و شور و شوق همه جا می‌تواند نمایان شود، در خانه، محل کار، در دستیابی به اهداف. این مساله اغلب باعث ایجاد بی تفاوتی ، ناراحتی و نارضایتی می‌شود. بی انگیزه بودن یک سری دلایل عمده و عمومی دارد که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

دلایل عمده و عمومی بی ‌انگیزه بودن  و عدم اشتیاق :

·        تنبلی

·        عدم وجود محرک مناسب

·        عادت کردن به عقب انداختن کارها 

·        ترس از انتقاد دیگران و شماتت آنان

·        نداشتن ایمان و باور به توانایی‌های فردی 

·        داشتن استرس بیش از حد و عصبی بودن 

·        ترس از شکست خوردن به دلیل تجربه شکست در گذشته 

·        احساس یا اعتقاد به اینکه کارهای مهمتری برای انجام دادن دارید (اولویت بندی نادرست کارها)

 

دلایلی که در بالا ذکر شده، انگیزه را خنثی می‌کند. بعضی از آن ها  فقط بهانه‌هایی هستند تا کار هایتان را انجام ندهید و بعضی نیز یک سری عادات غلط و ضعف هایی در خودتان است که می‌توانید آن ها را اصلاح کنید. با وجود این با نادیده گرفتن آن‌ها و اصلاح و یا حتی درمان موارد گفته شده می‌توانید یاد بگیرید که به آن‌ها غلبه کنید و با درک این مسائل می‌توانید ذهن خود را تغییر بدهید. گاهی اوقات جرقه‌های کوچکی از شور و انگیزه در ذهنتان ایجاد می‌شود. با شور و شوق فراوان شروع به انجام کاری می‌کنید ولی بعد از مدتی شوق و انگیزه خود را از دست می‌دهید. دلایلی که در این نوع از بی انگیزگی تاثییر گذار است را می توان به ترس از شکست خوردن به دلیلی تجربه شکست در گذشته و یا حتی ترس از  انتقاد دیگران نام برد البته داشتن استرس و بیش از حد عصبی بودن هم در از دست دادن انگیزه ناگهانی برای انجام کار موثر است. اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر بدهید باید انگیزه و اشتیاق را در خود بیدار کنید. برای خود روشن کنید که اگر کارهایتان را انجام ندهید چه چیزهایی را از دست می‌دهید و با انجام آن چه چیزهایی را  بدست خواهید ‌آورید. برای رسیدن به آرزوهای بزرگ و همچنین انجام فعالیت و کارهای روزمره به انگیزه، اشتیاق و همچنین هدایت آن‌ها در راه درست نیاز دارید. در غیر این صورت، تنبلی، عدم انرژی و عقب افتادن کارها جای آن‌ها را خواهد گرفت.

به جای احساس ناراحتی و رنج کشیدن و فعال نبودن، بهتر است انگیزه و اشتیاق کافی برای انجام کارها را در خود ایجاد کنید. این باعث می‌شود تا شما احساس خوشحالی و رضایت کنید. ببینید کجا واقعا به انگیزه نیاز دارید این به معنای پیدا کردن آن چیزی است که واقعا برایتان اهمیت دارد و باعث منفعت و  بهبودی زندگی برای خود و اطرافیانتان است. عمیقا فکر کنید و اهداف واقعی زندگیتان را پیدا کنید، اما فراموش نکنید که برای مسائل کوچکی که انگیزه کمی لازم دارند هم تمرکز کنید و آن‌ها را از یاد نبرید.

راهکارهای افزایش انگیزه:

·        عمیقا فکر کنید

·        محرک مناسب خود را بیابید

·        اهداف واقعی زندگیتان را پیدا کنید

·        برای مسائل کوچکی که انگیزه کمی لازم دارند هم تمرکز کنید و آن‌ها را از یاد نبرید

شروع کردن غلبه بر بی ‌انگیزه بودن در مسائل کوچک و روزمره

انجام کارهای کوچک روزمره که آن‌ها را مهم نمی‌دانید یا معمولا از انجام آن ها صرف نظر می‌کنید، می‌تواند به افزایش قدرت درونی شما برای مقابله با بی انگیزه بودن  کمک زیادی کند. وقتی قدرت درونی شما برای مقابله با بی انگیزه شدن افزایش پیدا ‌کند، می‌توانید خود را برای انجام کارهای بزرگتر تحت فشار قرار دهید حتی اگر انگیزه کافی هم برای انجام آن  کارها نداشته باشید .زمانی که  این اتفاق افتاد شما توانایی تمرکز کردن برای برنامه ریزی و رسیدن به اهداف را بدست می‌آورید وهمچنین انرژی درونی خود را برای مقابله با بی انگیزه بودن را پیدا خواهید کرد.

چند نمونه از کار‌هایی که می‌توانید در طول روز انجام دهید تا توانایی غلبه بر بی انگیزه بودن را بدست آورید در ادامه بیان شده است:

·        تمیز کردن یکی از کشوهای خود

·        زباله ها را الان بیرون بگذارید به جای بعد

·        شست و شوی ظرف‌ها را الان انجام دهید به جای بعد

·        تلویریون را خاموش کنید و مدت کوتاهی به پیاده‌روی بروید

·        یک کتاب را در نظر بگیرید و شروع به مطالعه آن کنید حتی اگر کار دیگری برای انجام دادن دارید

·        چند دقیقه در روز را به تصور خودتان در انجام کاری که عدم ‌انگیزه و اشتیاق باعث انجامش ندادنش می‌شود اختصاص دهید. خود را با انگیزه و اشتیاق در ذهن خود تصور کنید و این تصویر ذهنی را هر روز به یاد آورید

امیدواریم با استفاده از این مقاله و انجام راهکار های عملی و تمریناتی که در انتهای مطلب بیان شده است بتوانید انگیزه لازم خود را برای رسیدن به اهدافتان به دست آورید و یا بر بی انگیزگی و عدم اشتیاق خود غلبه کنید تا کار هایی که متوقف کردید یا از انجام دادن آن دست کشیدید را به ثمر برسانید تا به اهداف خودتان دست یابید. آرزوی ما موفقیت شما در تمام عرصه های زندگی است.



 

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید